Vid Transportskada

Vi på Adexa Nordic gör vårt bästa med att emballera och paketera samt jobba med seriösa transportörer för att minimera transportskador. Trots detta kan en olycka vara framme och det är då viktigt att följande rutiner efterlevs för att vi skall kunna godkänna en reklamation vid en eventuell skada.

Kontrollera din vara vid mottagandet innan kvittens. Om det finns emballageskada eller synlig skada på godset måste detta noteras i chaufförens handdator för att du skall ha reklamationsrätt.

  1. Om skadan anmäls senare än dessa 5 dagar kan vi tyvärr inte godkänna er reklamation.
  2. Viktigt att du sparar din bekräftelse på att skadan är anmäld enligt steg 2 (ett kvitto på mottagen skada kommer mailas ut) .
  3. Transportören kontaktar oss efter de har hanterat anmälan. Vi kontaktar dig efter utredning är klar.
  4. Vid eventuell retur måste originalemballage användas så spara detta tills utredningen blivit klar.

Frågor och svar


Fråga: Om jag råkar ut för en transportskada, vad gör jag då?
Svar: Det är du som kund som har ansvar att anmäla transportskada mot speditören och görs via ovan formulär och detta måste ske inom 5 dagar för att kunna godkännas.
 
Fråga: Kan jag få en ny produkt i väntan på att skadan utreds?
Svar: Skulle oturen vara framme och att det blir en transportskada så har vi dessvärre ingen möjlighet att skicka en ny produkt till dig under utredning av skadan.

Fråga: Kan jag behålla en transportskadad produkt mot kompensation?
Svar: Viktigt att skadan anmäls och utreds enligt ovan först. Beroende på vad transportören kommer fram till efter denna utredning är det ibland en möjlig lösning att en transportskadad produkt behålls efter ett kompensationsavdrag. Detta avgörs från fall till fall. Vi hör av oss till dig efter er skada blivit behandlad.

.